Vše co jste chtěli vědět o podvozku LRP S10 Blast TC ...

06.11.2014 11:47

V tomto textu bych rád popsal techniku soutěžního vozu, který jezdil sezónu RC Rally šampionátu Moravia Cup 2014. Budu zde psát o podvozku LRP S10 Blast TC Clubracer. Co dostanete při koupi, jak podvozek upravit na rally a taky jak je to s jeho výdrží. Před třemi lety jsem s ním začínal a jezdím ho dodnes. (2014)

Obr. 1

Podvozek se prodával za přibližně 1700,- Kč v českých obchodech, dneska (1.11.2014)  jsou ceny kolem 2000,- Kč. Za tuto cenu dostanete sestavený holý podvozek bez elektroniky a bez kol. Myslím si, že je to slušný základ pro začínajícího rally jezdce. Podvozek má nastavitelnou geometrii, je plně osazen kuličkovými ložisky (kola, sloupky řízení, diferenciál, spur), kvalitní kovové planetové diferenciály. Na přední nápravě jsou CVD poloosy, vzadu kosti. Tlumiče jsou hliníkové nastavitelné (na rally se většinou nedají použít, jsou krátké a tlusté). Použité plasty jsou velmi kvalitní. Ještě se mi nestalo, že bych něco ulomil. Celkově je podvozek pružný a kroutí se. Nevím jak vhodné je to u okruhových závodů, asi ne, ale při rally takto pochytá podvozek velké rázy. Některé díly jsou téměř gumové, a kde je potřeba tuhost, je plast tvrdý a vyztužený nějakým vláknem. Šrouby jsou nejspíše kalené s imbusovou hlavou. Občas se stane, že se imbus strhne, ale s kvalitním nářadím to není nic hrozného.

Úpravy, které jsou potřeba udělat na rally, jsou velmi jednoduché. V mém případě se jevily jako složité, protože podvozek nebyl moc známý a v rally ho moc lidí nejezdilo. Informace prostě nebyly. Je spousta základních rad, co je potřeba na jakémkoli podvozku upravit, aby se s ním dalo soutěžit. Já zde v několika bodech popíšu, jak jsem postupoval já na svém LRP.

Světlá výška

V první řadě je to zvýšení podvozku. První věc, která zvýší podvozek, jsou pneu rally blocky (obr. 2). Moc se na to nemyslí, ale je to tak. Podvozek se zvedne o výšku vzorku špuntů na pneu. Jsou to asi tři milimetry k dobru. Ne vždy se použijí zrovna blocky, ale pokud se jede třeba asfalt na pirellkách, není potřeba mít podvozek vysoko.

Obr. 2

Výraznější zvýšení docílíte broušením podvozku a výměnou tlumičů za delší. V místě, kde dosedá štelovací červík ramena na plato (obr. 3), se musí ubrousit trochu materiálu. Někde jsem viděl, jak tento doraz uřežou celý, ale není to třeba a potom by mohl chybět. Dále je potřeba zbrousit nebo úplně odstranit vzpěru na rameni (obr. 4), která přichází do kontaktu s držákem řízení. I při úplném odstranění je pevnost dostatečná, ale pokud ji neodstraníte hned úplně tak je lepší ji tam kousek nechat pro jistotu.

Obr. 3Obr. 4

Takto se to provede na přední nápravě. Na zadní stačí ubrousit plato. Ramena se propadnou více dolů a bude potřeba pořídit delší tlumiče. Já momentálně jezdím s Tamiya tlumiči (CVA Mini Shock Unit Cylinder 55-60mm). Optimální délka by byla kolem 65mm. Dosažitelná světlá výška je potom kolem 23mm. Ještě je potřeba udělat jednu úpravu na řízení, ale to popíšu později.

Rejd

Bez rejdu na rally nelez! Velmi důležité je upravit řízení kvůli zvětšení rejdu. Je potřeba maximálně zvýšit zatáčení kol pro lepší průjezdnost úzkými klikatými tratěmi. Toho lze docílit zase broušením a tentokrát pořádným.

Obr. 5Obr. 6

Začneme na páce řízení (steering knuckle). Vyřežeme nebo vybrousíme takový zub v místě, kde se dotýká s držákem páky řízení (Céčko), (obr. 5). V tomtéž místě zeslabíme držák páky, aby to do sebe pěkně zapadalo. Zbruste pouze tolik, kolik je nutné pro maximální zatočení kola, kdy se ještě poloosa otáčí volně bez přeskakování. Při větším zatočení by kolo hodně vibrovalo. Po zbroušení těchto dvou dílů začne vadit rameno nápravy. V místě dotyku konce páky řízení s ramenem odeberte kus materiálu (obr. 6). V tomto místě se pevnost ramene nijak výrazně nesníží. Další broušení nás pak čeká na spojovačce servosaveru. Je potřeba vybrousit dva oblouky v místech, kde se spojovačka opírá o sloupky servosaveru (obr. 7).

Obr. 7

Při všech těchto úpravách dochází k limitním polohám všech spojovaček řízení. Proto je potřeba vyměnit originální šroubky za delší a upravit tak trajektorii pohybu, aby nic nedřelo a nepružilo tam, kde nemá (obr. 8 a 9).

Obr. 8 Obr. 9

Problém ještě nastane na středovém kardanu (obr. 10), do kterého začne při plném rejdu narážet páka servosaveru. Trochu jsem ubral materiálu na této páce a zbytek se sám obrousil z kardanu. Při opačném rejdu narazí páka ještě do držáku baterky – zabrousit co je potřeba.

Obr. 10Obr. 11

Ještě může nastat jeden problém při plném zatočení v místě, kde se potká kolo s tlumičem, pokud je tlumič příliš tlustý. V tomto případě nezbývá, než posunou uchycení tlumiče na rameni dále od kola (obr. 11).

Největším limitem pro všechny tyto úpravy jsou použité poloosy. Já měl možná smůlu, ale ze tří koupených podvozků jsem dokázal vybrat dvě, které měly plynulý chod při velkém úhlu. Jinak jsem byl vždy dost omezen právě poloosami.

Bordelkryt

Bez této úpravy by to dlouho nejelo. Rally tratě jsou plné hlíny, kamínků, klacíků, prachu, vody a kdo ví čeho ještě. Proto je nutné vyrobit kryt, který zamezí vniknutí těchto nečistot do prostoru převodových kol (pastorek a spur) a do elektroniky, která je citlivá hlavně na prach a vodu. Nejprve je potřeba ucpat díry na hlavním platu podvozku. Díry pro chlazení baterie a díra pro chlazení motoru se zalepí (obr. 12).

Obr. 12 Obr. 13

Potom se vytvoří ohrádka kolem dokola, jak je vidět na obrázku (obr. 13). Fantazii se meze nekladou. Já jsem použil plastovou desku, co se prodává jako prostírání na stůl. Musí se nechat prořezané místo na spojovačky řízení. Ke spodnímu platu je kryt přichycen šroubky a utěsněn tavnou pistolí. Nakonec přijde na řadu odnímatelné víko. Výroba tohoto krytu zabere dost času, než se podaří vše pečlivě spojit a zatěsnit.

Sestava

Ještě napíšu, co jsem si k podvozku dokoupil a čím jsem ho osadil. Momentálně jezdím se střídavým deseti závitovým motorem od Hobbywingu. K tomu regulátor 35A od stejné firmy. Servo je Savox SC-1258TG Digital. Má dostatečnou rychlost i sílu (0,1s a 10kg při 5V). Pro pohon serva používám UBEC 5V-6V 3A ten nejlevnější z Číny. Baterie LiPol 5000mAh 20C Zippy. Používám Soupravu Spektrum DX3C a přijímač SR300. Jediné co na podvozku měním hned, je spur s větším počtem zubů, kvůli zpomalení auta. Taky používám pastorky s co nejnižším počtem zubů. V této konfiguraci jsem odjel celou poslední sezónu a vše fungovalo, jak mělo.

Co podvozek snese

Po třech sezónách se stejným typem podvozku jsem se rozhodl napsat taky něco o jeho výdrži. Cena totiž napovídá, že to nebude kdoví co, a že se to za chvilku rozsype. Jenže opak je pravdou. Podvozek mě mile překvapil hned v první sezóně, kdy jsem ještě vůbec neuměl řídit, a o nárazy do všeho možného nebyla nouze. Pokud to nebude přímý náraz v maximální rychlosti do pevné překážky, tak se nebojím, že by něco prasklo. Je to gumové auto. Větší problém představuje opotřebení pohyblivých součástí. Největší nedostatek z mého pohledu je vůle v systému řízení. Je zde spousta míst, kde se může vytvořit. Nový podvozek vůle nemá nebo jsou nepozorovatelné. Ke konci sezóny je to však už znát docela výrazně. Na obrázku 14 a 15 jsou vyznačena místa, kde se vůle vytvoří nejvíce.

Obr. 14 Obr. 15

Příčinou je spousta abrazivního prachu a bláta, které vydřou plastové díly. Řešení je velice jednoduché. Koupit nový podvozek na každou sezónu a vyměnit pouze opotřebované díly. Není nutné vše znova upravovat a ještě budete mít nové poloosy. Ostatní díly budou sloužit jako náhradní díly. Za ty peníze co koupíte celý nový podvozek, by nešlo koupit nové řízení, poloosy, sadu ložisek, náhradní diferenciály atd. Letošní sezóna byla suchá a tak všechna ložiska přežila bez vážnější újmy. Prach se na nich samozřejmě podepsal a nejsou jako nové, ale pořád jsou použitelné. A to bez jakéhokoliv čištění během sezóny. Diferenciály jsou masivní a pevné. Nikde nic nepraská. Zuby jsou pořád všechny a nejde pozorovat ani opotřebení. Prach se dovnitř nedostane, a pokud jsou trochu máznuté vazelínou, vydrží. Plastový spur je nesmrtelný. Pokud je dobře nastavena vůle mezi zuby a nevběhne tam kamínek tak se dříve sjede pastorek.

Další fotografie, které možná něco napoví.